Hastánc

 

A program jelenleg szünetel.
Kezdő óra

A hastáncban nagyon fontos az alap mozdulatok precíz elsajátítása, hiszen az összes többi bonyolultabb kombináció is erre épül. Ez a tánctanulás legtöbb kitartást igénylő fázisa. Nem egyszerű folyamat, de mindenképpen megéri, hiszen a helyes testtartás és az alapozás a további fejlődés és sikerélmény kulcsa. Azért, hogy a tanulás közben is érezd a tánc élményét kisebb kombinációkat is összerakunk zenékre.

Haladó óra/tánctechnika

A haladó órákon az összetett mozdulatokon kívül megismerkedünk az egyiptomi zene ritmusaival, hangszereivel és azzal, hogy melyikre milyen mozdulat való. Ezt a tudást koreográfiák és improvizációs gyakorlatokkal mélyítjük.

Árak: 1 alkalom 1500Ft, havi bérlet 4500Ft.
A csoportok 4 fő bérletes résztvevővel indulnak.

Regisztrálok!

 

  • Tánc, kikapcsolódás, szórakozás, mozgás 3-100 éves korig, a lényeg, hogy nőből légy!
  • Hozd elő magadból az Istennőt és érezd jól magad!
  • Javítja a tartást, rugalmassá tesz, önbizalmat ad!
  • Kortól és alaktól függetlenül bárki élvezheti a kreatív kifejezőképességet és az orientális tánc szabadságát!

A hastáncról...

Az orientális tánc egy improvizatív, lírai, szabad tánc, mely erősen különbözik mindazon népi táncformáktól, amelyek ugyanazon régióban fejlődtek ki, mint ez a tánc.

zel hastáncAz orientális tánc, korszakoktól és kultúráktól függetlenül, mindig is egy sajátos táncstílust képviselt. Az orientális tánc az európai lépéseken alapuló táncokkal ellentétben a belső izmok mozgatásából áll. A hangsúly a csípőtájékon van, viszont az kar mozdulatok is szerves részét jelentik a táncnak. Jellegét egyrészt az egymásba átfolyó, lágy, hullámzó, érzéki csípőmozdulatok adják, amelyek kígyózó, hipnotikus hatásúak, másrészt az energikus, hirtelen és pontos csípőlökések és rázások, rezegtetések. A tánc így egyszerre légies, misztikus, kecsesen áramló; és határozott, földi, szenvedélyes.

Minden, ami a nőiességgel összefügg, kifejezhető vele, így érzelmi skálája is végtelen. Alapvetően a szépségről szól, de nemcsak annak tárgyi értelmében, hanem sokkal inkább arról, hogy a táncos előhozza magából a pozitív energiákat, egységben önmagával, harmóniát sugározva előhozza magából a benne élő ideált, az istennőt.

Mivel a belső izmok mozgatásából áll, közel áll más keleti mozgáskultúrákhoz, a testi-lelki kiegyensúlyozottságot, harmóniát, önuralmat segít elérni. Állandó kondícióban tart erőteljes leterhelések nélkül, hajlékonnyá teszi a gerincünket, ami a jóga szerint a fiatalság titka. A mozdulatok a köldök tájékáról, tehát energiaközpontunkból indulnak ki, ezért a tánc is gyakran energiák ki- és beáramoltatásából áll.

A század elején Amerikában számos cikk jelent meg a hastánc pozitív hatásairól. Az orientális tánc természetességét hirdették a balett természetellenes, csontokat és izmokat deformáló mozdulataival szemben; az egészségre tett jótékony hatását, hogy kortól és alaktól függetlenül bárki élvezheti a kreatív kifejezőképességet, az eredendő, ősi nőiességet és érzékenységet, és leginkább az orientális tánc szabadságát.

Az órákról...

Minden óra bemelegítéssel kezdődik és nyújtással, lazítással végződik! Olyan ruhába gyere, amiben kényelmesen érzed magad. Nem kell "kilógatni" a hasad, ha nem szeretnéd, de testhezálló felsőben gyere, hogy lássam a mozdulatokat és tudjam javítani (ha kell 🙂 ). A szoknya sem kötelező, sőt az első pár órán hasznosabb is a nadrág.

Kezdő óra

A hastáncban nagyon fontos az alap mozdulatok precíz elsajátítása, hiszen az összes többi bonyolultabb kombináció is erre épül. Ez a tánctanulás legtöbb kitartást igénylő fázisa. Nem egyszerű folyamat, de mindenképpen megéri, hiszen a helyes testtartás és az alapozás a további fejlődés és sikerélmény kulcsa. Azért, hogy a tanulás közben is érezd a tánc élményét kisebb kombinációkat is összerakunk zenékre.
Nézd meg az órarendet!

Haladó

A haladó órákon az összetett mozdulatokon kívül megismerkedünk az egyiptomi zene ritmusaival, hangszereivel és azzal, hogy melyikre milyen mozdulat való. Ezt a tudást koreográfiák és improvizációs gyakorlatokkal mélyítjük.
Nézd meg az órarendet!

Fellépő csoport

Ezt az órát azoknak ajánlom, akik szeretnék megmutatni tudásukat a nagyközönségnek, kipróbálni magukat reflektorfényben és élvezni a színpad csillogó világát. 🙂
Ha szeretnél csatlakozni a csoporthoz szólj valamelyik órán személyesen vagy írj egy e-mailt!

hastánc szekszárd

A Közel-Kelet tánckultúrája - Orientális tánctörténet

A világ egyik legrégibb, és a mai napig szinte változatlan formában fennmaradt tánca az orientális tánc. Eredeti arab neve: Raks Sharki, szószerint azt jelenti, hogy a "Kelet tánca". Az első "nyugati" nevet a franciák adták, amikor a XIX. században a Közel-Keletre utaztak, és mivel az európai táncokban addig ismeretlen volt a törzs és a csípő külön mozgatása, tévesen "danse du ventre"-nek nevezték el, amelyet az angol tükörfordítás "belly dance"-re, a magyar pedig hastáncra fordított. Sajnos a név egy téves szókép, hiszen az orientális táncban a táncos egész teste mozog, beleértve a nagyon tipikus fej, váll és 11mellmozdulatokat, amelyeket lágy karmozdulatok kísérnek.
Más vélemények szerint viszont a belly dance elnevezés a közel-keleti "beledi" szóból származik, melynek jelentése 'haza', 'hazám'.
Az orientális tánc gyökerei az ókori világ termékenységi szertartásaihoz vezetnek vissza.
A hastánc a mai napig kapcsolódik a termékenység gondolatához. Egyiptomban például ma sem képzelhető el esküvő hastánc nélkül. A táncos vezeti az esküvői menetet, a zeffát, és szokássá vált az is, hogy fényképet készítenek, amelyen a fiatal pár a hastáncosnő hasára teszi a kezét, ezzel szimbolizálva vágyukat, hogy a kapcsolat termékeny legyen.
A hastáncot hagyományosan azért táncolják mezítláb, mert így alakul ki a közvetlen kapcsolat a Földanyával, és így lehet annak energiáit felvenni és közvetíteni.
Később az ókori társadalmakban kikerült a tánc a templomokból a világi életbe, és szórakozásból, illetve szórakoztatásból végezték. Az ókori Görögországban a szegényebb családból származó lányok kimentek a piactérre, ahol a lelkes közönség pénzt dobált az ügyes táncosnak, így össze tudták gyűjteni a hozományra való pénzt, és hogy azt biztos helyen tudják, felvarrták a ruhájukra díszítésként. A pénzdobálás szokása a mai napig fennmaradt az arab országokban, és a mai táncos ruhákat is az ókori aranypénz utánzatával díszítik.
9
Már az ókorban elindult az a fejlődési folyamat, amely az orientális táncot a professzionális szólótánc felé vitte. Az ókori Egyiptomban már léteztek olyan hivatásos tánccsoportok, akiket állami és családi ünnepekre egyaránt fel lehetett bérelni. A háremlányokat külön tanár tanította a táncra, de nevelésüknek része volt, hogy különböző hangszereken tanuljanak játszani, jártasak legyenek a művészetekben és a tudományokban.

Gyakran teljes műsort építettek fel, és koreográfiákat készítettek. Később "Almeh"-nek nevezték ezeket a lányokat (Alemah - tanult nő), akik a japán gésákhoz hasonlóan társalgással, énekkel, tánccal, szerelemmel szórakoztatták urukat. Sokan az ókori Egyiptomot tartják a hastánc őshazájának, azonban az egyiptomi emberek inkább szemlélői maradtak, és általában a rabszolgák szórakoztatták őket.
Az iszlám megjelenésével és elterjedésével ez a távolságtartás megerősödött, egyes szélsőséges csoportok mai napig próbálják visszaszorítani. Egy kevésbé konzervatív csoport, a szufik teológiája viszont úgy tartja, hogy azok a dallamok, amik érzelmeket, boldogságot fejeznek ki, dicséretesek.
10 8 7 6 5

A középkorban feltűnt egy népcsoport, amely átvette a szórakoztatást, hiszen kívül állt az iszlámon. A cigányok i. sz. 1000 körül indultak el Indiából, és egyre nyugatabbra haladva Perzsiában, Egyiptomban, majd Törökországban telepedtek le, illetve később Spanyolországig jutottak. Egyiptomban a "ghawazee" (azaz cigányok) gazdagították az orientális táncot, akik mély belső átéléssel szintén egy másik tudatállapotba menekültek a tánc segítségével. A fénykorát élő Törökországban is főleg ők szórakoztatták a helyieket és fejlesztették tovább új ritmusokkal a táncot. A XVIII.-XIX. században Napóleon katonái is őket látták Egyiptomban, amikor a "dance du ventre" nevet adták neki.

A modern hastánc története 1893-ban a Chicagoi Világkiállításon kezdődött. Ide érkeztek azok a szíriai táncosok, akik közül egy "Little Egypt" nevű vált a leghíresebbé. A baletthez és a fűzővel karcsúsított nőalakokhoz szokott amerikaiakat sokkolta, amit láttak mégse tudtak ellenállni neki. A századfordulón és a szecesszió korában a művészetekre jellemzővé vált a Kelet felé fordulás, ami több tehetséges táncost inspirált az orientális tánc felfedezésére és előadására. Ekkor alakult ki a mai napig élő "cabaret style", azaz revü stílus is.
1927-ben megnyílt Kairó-ban a Casino Opera,Badiaa Masabni vezetésével, a modern hastánc első keleti színhelye. Itt alakult ki a ma raks sharki-nak, vagyis keleti táncnak nevezett táncforma, melyet csillogó kosztümök és lélegzetelállító show jellemez. Ugyancsak itt léptek fel a század sztár hastáncosai:Tahiya Karioka, Samya Gamal és Naima Akef , nagy (30 vagy többtagú) háttérzenekarral, akik külön a táncosnak komponált zenét játszottak.

34 2 1
Sajnos ma a Közel-Keleten gyakran turisztikai látványosságnak használják, és sokszor túl populárissá válik. Jelenleg inkább Amerikában és Nyugat-Európában fejlődik tovább, mint professzionális szólótánc, ahol nagyon kreatív előadóművészek igyekeznek megmutatni, hogy az orientális tánc, akár más táncok, művészetté válhat.

A Közel-Keleten persze tovább él eredeti formájában is, amikor nők egymás között, egymásnak táncolják egyszerűen a tánc öröméért és pozitív hatásaiért, ügyességüket, fiatalosságukat és erejüket.